20 januari 2013

Igår blev det en tur med sällskap jag inte träffat på väldigt länge. Det var väldigt trevligt! Lånade en stor pålle och ja kan ju säga att när det skulle galopperas så måste det ha sett roligt ut. Jag flög om kring på denna stora dam som en liten vante och hade verkligen inte en chans att en försöka sitta i sadeln. Tur att hon var lätt att kontrollera iaf.

I tisdags red vi över isen till garnön? eller vad den nu heter. Fruktade för mitt liv men vi kom alla 5 helskinnade över utan krossad is. Är ju faktiskt en väg som dom plogar med traktor och kör med bilen över. Men nog tycker jag det är väldigt obehagligt ändå!

Det som är trist är att jag kan typ inte följa med på såna turer då min häst blir helt knäpp så fort det är mer än tre hästar typ. Pigg är väl kanske det lite mer exakta ordet men det blir hur som helst inget bra alls utav det. Han blir stressad och sen känns det som att vi backa 20 steg bak från vars vi innan var med allt annat också.

Nu är det nya tag med hackamoret, ska ge det en ordentlig chans då jag ändå gillar det väldigt mycket dom första minutrarna på banan när han faktiskt lyssnar på mig. Vårat stora problem just nu är att Barry känns trostigare än någonsin då jag verkligen börjat ställa krav ibland och han gillar ju bäst att slippa jobba så klart!

Så nu är det slut på tonårspojke fasonerna. Nu ska här börja lyssnas på mamma som tjatar för hon ska bli en mamma som inte tjatar utan som menar allvar!

4 kommentarer:

  1. Tack för igår!! Hoppas vi gör om det fler gånger, och kan meddela att jag har träningsvärk lite överallt haha;)

    SvaraRadera
  2. Det blir ju lätt så när man börjar vara ett par stycken som försöker rida ihop, för mig fungerar det bäst att rida med en annan häst, på sin höjd två, för min pålle blir också stressad. När stressen slår på så "stänger dom av hjärnkontoret", och det har ju lite att göra med vad dom är avlade & tränade till tidigare, att tävla & springa mot andra hästar.

    Att tänka på;
    Hästen gör inte något MOT dig, utan något FÖR sig själv när du upplever ett motstånd...

    SvaraRadera
  3. Ett motstånd kan ju vara att hästen inte gör det du ber den om... jag tycker det är ett så bra citat...jag har inte riktigt tänkt på det på det viset tidigare....men det är ju faktiskt så att hästen faktiskt gör saker för sig själv & inte mot oss :)

    SvaraRadera
  4. Det är det luriga med ord, de får den betydelse som vi som läsare ger dem :)

    SvaraRadera