10 maj 2014

När man har en prinsessa så märks det verkligen vilken dag hon somnat på en ärta! Tjejen är super känslig vissa dagar. Det är en stor omställning från Barry som var som skogshuggare. Det fanns inte så mycket som kunde störa honom och hans vardag.

Tjejen fick ju ganska bra med vinterpäls även fast hon inte hade nå när hon kom. Till första maj var all den pälsen borta och när det blev kallt läs två plus. Så blev hon lite frusen, så då var det bara att sätta på ett täcke. Det är där min logik från tidigare fick sig en krock, men man lär sig att vara extremt lyhörd och nu får hon gå med täcke tills det blir sommar när regn, snö och minusgrader inte kommer samtidigt.

I veckan kom hovslagaren ut tjejen har tjorvat lite mer varje gång, faktiskt i takt med att hon blivit starkare rent kroppsligt. Så det är ju positivt att veta att hon mår bättre och orkar protestera. Det går bra tills det ska spikas söm så hon tycker nog vibrationerna är obehagliga. Jag har köpt en hammare så vi kan träna för att stå och hoppa på hovis rygg tycker inte jag är helt okej. Sen tycker jag hovis är bra visst det tar lite tid hon är rätt ny men väldigt noggran. Tjejen har uruselt tålamod än så länge så nu ska det tränas. Vi ska även prova dela upp fram och bakhovar på olika dagar så kanske hon orkar stå still lite lättare.

Ett alternativ just nu hade ju varit barfota, då blir dom automatiskt väldigt vana vid att man håller på mycket med hoven. Men jag orkar verkligen inte leta fram en modell just nu som både hon och jag trivs med. Jag gillar renegade eller det man kan hitta om dom på internet men jag vill inte ha mustangroll på min hästs hovar och det verkar vara så man ska ha för att dom ska sitta bra. Sen när vi ska till en anläggning och barfota ut på vintern är inget jag vill testa, då har jag väl en häst utan fötter innan första vintern är slut.

Sånt är livet när man har en liten sessa, krävs lite extra ibland men hon är rätt så underbar ändå.

1 kommentar:

  1. Haha samma här, lära om från kallblod ;) Fick ju köpa ett halstäcke i vinter för att hon frös! ;) Hon klarar sig hyffsat utan täcke men så fort det blir nederbörd eller lite kallare så fryser hon, hon har väldigt kort kort kort fin päls men den värmer inte som en kallblodsjacka ;) Nåväl man måste ju tänka på deras bästa och får glatt lära sig täcka dessa små parfymhästar :) Min är också svår att kratsa & sko bak! Tränar och tränar men det verkar vara ett invant mönster, nåväl om några år kanske hon inte bryr sig alls :D

    SvaraRadera