07 november 2014

En sak som bara händer om du har en barfota häst. Hovslagaren var sist ut och verkade tjejen i slutet på juni. Jag hörde av mig när det var dags för verkning igen i augusti och fick inget svar. Fick senare höra av andra kunder han har att han hade mycket. Skit samma tänkte jag och verkade hovarna själv, var ju ingen idé att ringa han då när problemet var åtgärdat.

Hösten kom tiden för verkning närmade sig och det frös på. Lilla hästen nötte då så klart ner hovarna själv eftersom hon är väldigt aktiv i sin hage även om den är frusen och knölig. Jag har hållit koll och hoppats på snö, livrädd att hon ska hinna nöta ner för mycket så jag måste sko henne. I veckan hörde hovis av sig och sa att han skulle till råne, ja sånn lyx kan man faktiskt få från denne extremt svår kontaktade hovslagare som trots det ändå är bäst enligt mig. Nu hade ju inte damens hovar växt så mycket och det är ju inte läge att verka ner dom innan snön kommer. Ville ändå att han skulle få se hennes hovar eftersom det var ett halvår sen sist så inget är galet. Är extremt överbeskyddande för min lilla prinsessa!

Men åh så glad jag blev när magkänslan om att det inte var nå fel stämde. Nej det var ingen idé att verka utan det tar vi om några veckor tyckte han. Uppskattar verkligen att jag har en sånn bra hovslagare som inte är ute efter att tjäna pengar utan ser till hästens bästa.

Jag frågade också om kurserna han har hållt kring verkning men det var tydligen tappsko kurs han haft. Jag sa att jag ville ha lite mer kött på benen när jag verkar själv när han ibland inte hinner komma. Haha men nej jag fick då inte gå nån kurs utan var det nått jag ville lära mig så kunde han lära mig och så var det minsann slut diskuterat. Fick även en ny rasp, läs ny då den är gammal för han men ny för mig som tydligen har slitit ut den gamla jag fick av han för nått år sen.

Så ja absolut han har sina brister kring tidspassning men under de åren jag har haft ut han att verka mina hästar så har jag lärt mig sjukt mycket.


1 kommentar: